Monday, June 19, 2006

Nachspiel på seks hjul


Klokken er 03:10, utolmodige blikk blir sendt mot Galleriet: "Han skulle vert her nå". Men bussen kommer. Hver lørdag, hver uke, hvert år.
Døren åpnes og ung- og ikke fult så ungdommer bestiger de siste tre trappetrinnene som skal føre dem i egen seng.
"Det var godt du kom nå, jeg var bekymret for deg" sier bussjåføren og smiler til kveldens siste passasjer. Svaret lar ikke vente på seg: "ville jeg noen gang mistet deg?"

Bussen fylles fra bak og mot frem. De aller tøffeste våger seg på fem-raderen ved bussens ende. Oss andre må nøye oss med tosetere, akkurat plass til deg og kveldens utvalgte. Det være seg venn eller kjæreste, eller kanskje man er litt usikker på hva merkelapp man kan sette på jenten i nabostolen? En time og 28km. senere er ting klarere. La oss håpe hjulene triller din vei.

Det er her, på byløypens siste punkt at venner er venner. Det er her man treffer sine sambygninger. Det er her tårene, latteren og sangstrofene henger løst. Man er hjemme nå.
Pubhistoriene blir delt, jenteskrønene blir fortalt og gammelt vennskap blir behandlet. "Petter, jeg har ikke sett deg siden... ungdomskolen!" Nattbussen er som Norhordlands Tore Strømøy. Alltid på rett spor.

Bassen slår ikke like hardt og lyset er fast. Først nå kan man sleppe garden, først nå er man blandt venner. For her har alle samme mål, det er det eviglysende shell skiltet som driver nordhordlendingene som møll mot lampen. "Du skal vel på Selecten, Kåre?" Svaret er bekreftende "klart jeg skal på Selecten!"

Bussen tumler seg innom Tellevik, og her får man det første glimtet av reisens ende. Knarvik lyser opp som en varsellykt om at det er en hel uke til neste gang. Men først skal broen passeres. Trafikkpredikanter i HSD hevdet at ved bomstopp ville nattbussen miste sin funksjon. Folk ville vende sin gamle venn ryggen når naboen eller sjefen kunne hente dem uten annen utgift enn den bensinen Asconaen klarte å tømme. Vi har vist dem annerledes, vi har vist dem at 80kr. er en liten pris å betale for et rullende nachspiel. Vi har vist dem at varmen mellom venner og mellom bussens seter er verdt mer enn de siste to halvliterene på "musicen".

Bussen rulle mot stasjonen, og venner skilles. Kanskje noen har blitt truffet av Amors piler på veien? Og selv om ikke alt som har blitt sagt om kveldens fangst er like holdbart er et utsagn like sikkert som regnvær i mai: "vi snakkes neste helg".

18 Comments:

At 2:55 AM, Blogger Christopher said...

Ka no, når det eviglysende shell-skiltet ikkje lenger lyser klart og viser oss vikinger vegen heim. Ka skal vi no gjøre?
"Shell Selct - ALLTID åpen" ....Bare ikkje i Knarvik

 
At 3:26 AM, Anonymous Anonymous said...

Ja natt bussen fører fram noen fantastiske opplevelser. Det er ikke rent sjeldent at du finner deg selv sittende med både gamle og nye personligheter. For ikke å snakke om den lille rosen som du har tenkt å vise fram leiligheten til i nattestimene, selv om den av og til har visnet når du våkner neste dag. Det sjer tilogmed at eg går av på feil stopp bare sånn at eg kan få oppleve nattregnet i lett sprint. Alle historiene og opplevelsene får eg aldri nok av. Lenge leve natt bussen!
Gard Brooks

 
At 7:30 AM, Blogger Reidar said...

Hater nattbussen. Det er et yngle reir til voldtektsforbrytere og smålig pedofile. En burde heller jobbet med å forbedre vorspielbussen.

 
At 9:40 AM, Blogger Marius said...

Så sterke ord Reidar.

Jeg vil angripe ditt innlegg på to punkter, først av alt
smålig pedofile. Jeg har aldri i hele min utelivskarriere sett, eller hørt om noen for den del, som har verdt under den berømte lavalderen. Rett meg ved eventuell feil på denne.

Voldtektsforbrukere. Har heller aldri hørt om denne type aktivitet mellom seteradene.

Kommentaren din faller på sin egen urimelighet.

 
At 9:40 AM, Blogger Marius said...

This comment has been removed by a blog administrator.

 
At 10:49 AM, Blogger Beth'an said...

æ å hater nattbussen!

 
At 11:33 AM, Blogger loketing said...

Du Marius, du Marius. Har du noensinne tatt nattbussen i edru tilstand? Det er noget ganske annet, kan jeg gjerne fortelle.

Det er først når alkoholen har satt sine merker at den 'pedofile, svette, fulle mannnen' blir den 'snille, flidde og pene mannen', og den 'snørrete, gnålete drittungen' blir den 'modne, nydelige unge damen'.

Men det er bare mine 'two cents', eventuelt mine 'tolv øre'.

 
At 11:49 AM, Blogger Marius said...

Morten, klart jeg har tatt nattbussen i edru tilstand. Det toppet seg en sen fredagskveld jeg satt å så film i leiligheten på Nordnes. Filmen gikk mot rulletekst, og klokken mot 03:00.
Jeg fikk bena på nakken, gravde dypt i lommen og fant den snaue hundrelappen som er inngangsbillet til dette vidunderet.

Og resultatet, upåklagelig.

 
At 12:18 PM, Blogger Kjersti said...

nattbussen har sine up's & down's altså... det skal sies.
Ikkje alltid like kult å komme på samme buss som alle de fulle 50-åringene (som ALLE tar samme buss) som endelig har fri fra ungene/ungdommene hjemme.
La det vere sagt at de gnåler verre enn en drita full fjortis på 16. mai.

Og Selecten var selveste rottereiret for jailbait. Æsj. At den e stengt etter 24.00 e faktisk greit for meg. Faktisk.

 
At 1:10 PM, Blogger Reidar said...

At det finnes "smålig pedofile" og "voldtektsforbrytere" kan argumenteres for eksmpelvis. Om en tilfeldigvis sitter ved siden av en mann ved navn kåre som tar deg på tissen mot din vilje, og som reagerer med å øke sin jakt etter mannebein etter svaret "Nei det gjør jeg ikke, jeg er bare 16. Jeg skal bare hjem og sove", på spørsmålet "hva gjør du her i kveld? studerer du her i Bergen?"

Etter min mening er ufrivillige antastelser av kjønnsorgan linket til voldtektsforbrytere og økt tenning ved lav alder forbundet med såkalte "smålig pedofile."

Kanskje grunnen til at du ikke merker denslags er fordi du muligens er en av de som antaster. Det ville ikke vert første gang en liten pike hadde måtte ringe en venninne fordi hun var redd deg, etter du har lagt armen rundt henne og begynt å kviskre hete ord, ville det vel?

kan forresten, bare for å pongtere det hele helt si at eg aldri nevnte "voldtektsforbrukere". Dette er nok trolig bare du som har vert borti hr. Microorgasme.

(Reidar Nævdal tar intet ansvar for at innholdet i denne posten på noen måte er korrekt skrevet, da det var gjort i hui og hast.)

 
At 2:26 PM, Blogger Simon said...

Bbburrrrnn i alle retninger..haha. slipper aldri unna microorgasemer. Personlig synes jeg ikke nattbussen er noe særlig behagelig sted å oppholde seg. altfor ofte ender det med at man ikke får sitte under turen engang og i beruset tilstand er det ikke ekstra deilig å måtte stå. og den kjører om alle våger og viker som man ikke skulle tro fantes. men marius, skulle ønske jeg delte ditt syn. det er tross alt ikke gøy å mislike ting. ;)

 
At 3:15 PM, Blogger Marius said...

Oyoyoy, aldri før har vel en post vekket så sterke følelser hos folk.

Og til Reidar vil jeg bare si: tenk deg om.

 
At 4:13 PM, Blogger Kjersti said...

By the way Mais: du skriver i samme stil som Spurkeland sjøl. E dette med vilje?

OG eg finner hele dette "Nilsen (sentrum)"-greiene litt tamt. Høres ut som eg ikkje gjør noe all day. Eg e jo aktiv jobbsøker og husmor for tiden.
tsk tsk tsk..

 
At 8:35 PM, Anonymous Anonymous said...

best regards, nice info
Cell phone coverage for zip code 37341 pay per click affiliate program

 
At 9:42 AM, Anonymous Anonymous said...

That's a great story. Waiting for more. David's jalapeno sunflower seeds ohio

 
At 8:53 AM, Anonymous Anonymous said...

Keep up the good work Idaho housing online payments

 
At 1:51 PM, Anonymous Anonymous said...

Best regards from NY! » »

 
At 12:39 AM, Anonymous Anonymous said...

That's a great story. Waiting for more. » »

 

Post a Comment

<< Home