Friday, April 28, 2006

Russ 1066


Det sikreste vårtegne av de alle er røde bukser, fløyter og spy. Russen er løs.
Men hva er det som gjør oss normenn så gale i russetiden? Hva er det som får oss til å gjøre drikking, offentlig ydmykelse og sex til prestisje? For hvem ellers hadde vel festet et brukt kondom i capsen for stolt å vise verden at vi har hatt gruppesex i offentlig tre en kald mainatt?

Er det fargen som driver oss? Som kjent er jo rød lidenskapens farge, men få vil vel hevde at russetiden er spesielt romantisk. Og jeg har aldri opplevd jenter som på død og liv vil skifte med meg etter en svett treningsøkt etter å ha fått et nytt rødt svettebånd.

Er det uniformen som gjør det? Er tilhørigheten så sterk at man driver seg selv til det ytterste med en gang man får på seg snekkerbuksen? jeg kan ivertfall ikke huske å ha lest skandaleoverskrifter om bussjåfører som tar stolthet i å kysse en medbuss av samme kjønn.

Kanskje det er navnet som driver oss? De av oss som lå våken hver torsdagskveld og gledet seg til Åkes historietimer har alle hørt at RUSSland har en svært revolusjonær fortid. Når noe var galt tok du til våpnene. Men jeg har enda til godes å se russeknuten "storm vinterpalasset" eller "overta landet". Jeg tviler på om Stalin brukte tiden sin på å prøve å styrte flest mulig tuborg i en telefonkiosk (uheldigvis).

Jeg tror svaret ligger i oss selv. Jeg tror ikke det er en årsak til dette annet enn at i 17 dager i mai kan vi gjøre de dummeste ting vi bare finner på, og den eneste straffen vi får er lite søvn og skitne klær. Russetiden har blitt vikingenes plyndringstokt. Fleinsopp er byttet mot tuborg, England med Ovenpå og ormen lange med "ustaBIL". Og 17.mai kommer de hjem, men uten plyndringsgods annet enn knuter.

11 Comments:

At 5:23 PM, Blogger Beth'an said...

woohooo! æ e russ! =)

prestisje-fyll-og-ydmykelse here I come!

 
At 5:21 AM, Blogger OK said...

This comment has been removed by a blog administrator.

 
At 5:22 AM, Blogger OK said...

Er ikkje viking-gena våre noko utvatna med danskar, samar, pakistanarar og austlendingar etterkvart?

Eg trur svaret ligg i fargen. Raudt symboliserer postpuberteten si suppe av lidenskap (som du nemner), forbod, kjærleik og aggresjon, og stimulerer dermed til utfolding av desse.

Russen utøver iallfall dei tre siste; brot av skrivne og uskrive forbod, kjærleiksutfalding (i ein svært snever form) og fylleslossing.

Raudt er forresten min favorittfarge, men då helst ved val av brikkar i selskapsspel.

 
At 8:13 AM, Blogger Rosnes said...

Eg meiner Russ kjem frå Latin og tyder "å løpe hornene av seg" eller noko liknande.... (don't flame if wrong)


og det er vel nesten det det heile går ut på?

 
At 1:56 AM, Blogger HeiaVincent said...

Fleinsopp er da fortsatt i omløp. Jeg husker da meg og kompisen min, Tommy, gikk på tokt i Kongehaugen der møtte vi en fyr som hadde nasket til seg masse fleinsopp og vi spurte om vi kunne få men han sa nei innledningsvis for å så tre på seg badebukse og mens han var ute i vannet så prøvde vi å stikke av med posen hans og han løp etter oss i bare badebuksen gjennom hele Minde men det viste seg at det hadde kommet et stort hull i posen så nesten alt hadde falt ut og han plukket opp alle soppene og la de i badebuksen hans mens vi hadde bare en igjen og diskuterte om vi skulle pøve før vi så at en politibil var på vei pga alt bråket vi kastet vekk posen mens fleinsoppmannen løp vekk med masse fleinsopp i badebuksen naturligvis gikk politiet etter ham og så viste det seg at hele denne setningen var skrevet av dag Solstad. Oh, those were the days.

 
At 4:04 AM, Blogger Marius said...

Noen her har lest Wonderboy.

 
At 2:49 PM, Blogger Rosnes said...

This comment has been removed by a blog administrator.

 
At 9:13 AM, Blogger Seig Jævel said...

Eg synes enkelte har / presenterer eit litt snevert syn på Russetida.

Russen tilfører verda mykje fint òg. Til dømes balong i balong i balong i balong. Eller vann i balong i balong.

 
At 6:26 AM, Blogger Marius said...

Kaspersen: Så sant så sant. Multilongen er en oppfinnelse på lik linje med hjulet, boktrykkerkunsten og sugerøret.

Tenk deg balllongen som aldri sprenger. En drøm! (Tar kanskje litt av funksjonen vekk fra vannballongen? Dette ville jo blitt som en bombe som ikke skadet noen. Et mareritt.)

 
At 3:39 PM, Anonymous Anonymous said...

Du har en utrolig klisjefylt blogg.

 
At 2:59 AM, Blogger Simon said...

http://www.fifa.com/en/mens/statistics/index/0,2548,All-Jul-1995,00.html

 

Post a Comment

<< Home